מ"בניין ירוק" ועד אדריכלות משולבת בטבע

מ"בניין ירוק" ועד אדריכלות משולבת בטבע
קרדיט Canva

אף אחד לא צריך להסביר מה זה "בניין ירוק", או יותר נכון "בניינים ירוקים". ההתעניינות המאוחרת במגמה העולמית הזו בישראל גוברת באופן אקספוננציאלי. נכון, העניין הזה עדיין תיאורטי: אם לשפוט לפי המדד המוכר לעתיד האדריכלות – רק עשירית מהבוגרים משתמשים בגגות ירוקים בפרויקטים שלהם.

אולם לצד ההתעניינות בכיוון ה"אקזוטי" הזה, שעדיין חדש עבורנו, שהתגבש רשמית ב-2002 עם הקמת המועצה העולמית לבנייה ירוקה, עלו אלינו ספקות ושאלות מהמערב. לאחר שזכתה לאהדת החברה, העסקים והרשויות בעולם המערבי, השגת הכרה פוליטית, תמיכה ממשלתית משמעותית וסובסידיות גדולות, תנועה חברתית חדשה עולמית עם אידיאלים אציליים וחסרי אנוכיות לשימור הטבע הידרדרה לעסק בנאלי אך רווחי.

במדינות מסוימות, חיסכון באנרגיה והפחתת פליטות הפך לספורט לאומי. במרדף אחר קילוואט ופליטות "אפס", שאמורים להגן על הטבע מפני זיהום, נעשה שימוש לעתים קרובות כל כך הרבה חומרים וציוד חדשים עד שהתועלת לטבע הופכת למפוקפקת. יחד עם זאת עלות בניית בית פרטי ירוק בשיטה טרומית המהירה והיעילה וכתוצאה מכך זולה יותר, הולכת ויורדת.

לפייס את מה שלא ניתן…

אכן, קיימות סתירות אובייקטיביות בין הטבע לאדריכלות. כל בנייה היא רוע מוחלט עבור הסביבה הטבעית, עבור הסביבה. במהלך ייצור חומרי בניין ובמהלך תהליך הבנייה נעשה שימוש בעיקר במשאבי טבע שאינם מתחדשים (מינרליים), צורכים אנרגיה וכתוצאה מכך משאבי פחמימנים והסביבה מזוהמת.

עוד יותר משאבים משמשים בהפעלת מבנים והסביבה שוב מזוהמת. לבסוף, סילוק מבנים ומבנים גורם לנזק עצום. כמחצית מפליטות ה-CO2 בעולם מגיעות מפעולות בניין; 25 עד 50 אחוז מכל הפסולת במזבלות במדינות מפותחות היא פסולת בניין. אדריכל בנייה ירוקה נתקל בסוגיות האלו פחות בצורה משמעותית עקב היותה ירוקה….

אקולוגיה מגינה על הטבע מפני האדם – ארכיטקטורה מגינה על האדם מפני הטבע

האם ניתן ליישב סתירה אובייקטיבית זו בשיטות של "בנייה ירוקה"? בקושי. המטרות, הכלים, שיטות בנייה והאידיאלים של אדריכלות ובנייה ירוקה שונים מדי.

"בנייה ירוקה" מבוססת אידיאולוגית על אמונה בלתי מעורערת בחוזק של השוק מחד גיסא, ועל קידמה מדעית וטכנולוגית מאידך גיסא, אמונה ביכולת הטכנולוגיה לפתור את כל הבעיות, לרבות סביבתיות גלובליות . אידיאולוגיה זו מבוססת על שיטות ניתוח הנדסי, חלוקת כל דבר וכולם למרכיבים נפרדים הניתנים למדידה, הערכה וחישוב כמותית.

חברת אוסטק שמיר שקיימת משנת 1991 ונוסדה על ידי מר יוסי שמיר שהביא את הטכנולוגיה מאוסטרליה (מכאן השם אוסטק –אוסטרליאן טקנולוג'י) משלבת בין העקרונות של בניה ירוקה, לא יקרה ומהירה הודות לייחודיותה. ניתן להתרשם מהפרויקטים שבוצעו על ידי החברה בגלריה באתר.

מאמרים נוספים
מקום טוב ואיכותי בישראל? יש כזה!
מקומות רבים שמיועדים לעריכת אירועים שונים כבר הבינו שכדי לקבל...
עורך דין ירושות וצוואות – זה הכרחי
בתחום תכנון העיזבון והירושה, הליך הירושה נתפס פעמים רבות כהליך...
המדריך המלא לבחירת דירת החלומות שלכם
סוף סוף החלטתם לקנות דירה ולהפוך אותם למגורי הקבע שלכם....
פתרונות מחשוב לעסקים
פתרונות מחשוב לעסקים - מיטב פתרונות טכנולוגיים לעסקים
 משהו לא עובד בעסק שלכם כמו שצריך ואתם תוהים מה...
למה חשוב לתקן נזילות כבר בהתחלה?
ככל שאנחנו מזניחים יותר תיקון תקלות כך הן עלולות להתרחב...
מחפשים חבילת נופש לדובאי? המאמר הבא בשבילכם
זה נכון שפסח עוד נראה רחוק, אבל האמת היא, שבדיוק...
חברת בדק בית מומלצת
חשיבות של בדיקה לפני קנייה
לפני רכישת דירה, ביצוע בדיקה לפני קנייה יסודית חיונית כדי...
קולט שמש מחיר
קולט שמש מחיר
לאחרונה המים החמים שלכם בדירה לא מספיק חמים? או שאולי...
מתקדמים אונליין עם חתימות מהירות
כולם עוברים לדיגיטל. אחרי השירותים הפרטיים, הרכישות אונליין ואפילו הרופאים...
שירותי it לעסקים קטנים
עד היום הייתם בטוחים שכל מה שקשור לנושא של IT...
דילוג לתוכן